آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

یکی از مهم ترین ابزارهای کاربردی در بسیاری از صنایع که توسط فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، انبردست pliers است. این محصول پرکاربرد و مهم مصارف و کارکردهای متفاوتی دارد که به شکل ها و ساختارهای متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود. یکی از این انبر های کاربردی، انبر قفلی است که در انجام کارهای سنگین عملکرد بسیار خوبی دارد. برای درک بهتر این مطلب و آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع، بهتر است ادامه ی این مطلب را بخوانید. کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماید.

تاریخچه انبردست و اساطیر باستانی

سال های بسیاری می‌باشد که این ابزار مورد استفاده عموم مردم بوده است. در اکتشافات باستانی انبردست های چوبین و فلزی مرتبط با هزاره های پیشین کشف گردیده است. حتی هفائستوس Hephaestus، ایزد آهنگری، صنعت‌گری، تندیس‌گری و … در اساطیر یونانی در کنار چکش، گاه با ابزاری شبیه به انبرست تصویرسازی می‌شد. 

آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

جنس ساخت انبر قفلی

این انبر در انجام کارهای سنگین بسیار استفاده می‌شود و با توجه به همین مسئله، بهتر است در ساخت آن از فلزاتی با آلیاژ مقاوم استفاده شود. استفاده از متریال های خوب و با کیفیت در طول عمر آن بسیار موثر است. بهترین جنس که می توان در بدنه انبر قفلی استفاده کرد آلیاژ کروم وانادیوم Chrome Vanadium است چرا که این آلیاژ بسیار مقاوم است.

انواع انبر قفلی

این ابزار با توجه به شکل دهانه و فکی که دارد، در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انبر قفلی‌ها دسته ها و اهرم های یکسانی دارند و تنها تفاوت آن ها در شکل و طراحی دهانه و فک آن ها می باشد. جهت دریافت لیست قیمت و یا خرید این ابزار کاربردی با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

  • انبر قفلی دهانه V

این انبر برای نگه داشتن و باز و بسته‌کردن اجسام استفاده می ‌شود. انبر دهانه V  ترکیبی از ابنر های دهانه صاف و گرد می‌باشد. از معایب این انبر می‌توان به این مورد اشاره کرد که چون نه گرد است و نه صاف نمی تواند به اندازه محکمی جسم و یا شیء را در خود نگه دارد و گاهی ممکن است باعث لغزندگی شود.

آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

  • انبر قفلی دهانه صاف

انبر دهانه صاف از پر کاربردین ترین نوع این ابزار در کارهای تاسیساتی محسوب می‌شود. انبر قفلی دهانه صاف همانطور که از نامش پیداست، فک های یکسان و صاف همراه با شیار دارد که جهت نگه داشتن شیء و وسیله از آن استفاده می شود. از این انبر برای باز کردن پیچ ها استفاده می شود.

  • انبر قفلی دهانه گرد

انبر دهانه گرد هم از نظر ساختار و کاربرد مشابه انبر دهانه صاف یا تخت است. تفاوت استفاده این انبر با دهانه صاف به این صورت است که به دلیل داشتن فک یا دهانه گرد برای باز و بسته کردن لوله ها و یا پیچ هایی که ابعاد بزرگی دارند کاربرد بسیاری دارد. این ابزار هم در کارهای تاسیساتی و ساختمانی پرکاربرد است.

انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

  • انبر قفلی جوشکاری

در نظر داشته باشید که این محصول در عملیات جوشکاری کارکرد بسیاری دارد. به دلیل بلند و کشیده بودن دهانه آن می‌توان به راحتی دو قطعه ار برای جوشگاری و یا لحیم کاری نگه داشت. این ابزار کاربرد عمده ای در عملیات های جوشکاری دارد.

  • انبر قفلی دم باریک

این ابزار از لحاظ ساختار بسیار به دم باریک شباهت دارد. انبر قفلی دم باریک برای باز و بسته کردن پیچ هایی که دسترسی سختی دارند به این شکل طراحی شده است. این انبر ها با توجه به اینکه دهانه باریکی دارند مانند انبر های صاف و گرد از قدر بالایی برخوردار نیستند. انبر قفلی دهانه دم باریک دو مدل دسته های بلند و کشیده و دسته های معمولی دارد.

  • انبر قفلی دهانه بزرگ

انبر قفلی های دهانه بزرگ به دلیل داشتن دو فک تقریبا گرد و با شعاع بزرگ ابزاری مناسب برای استفاده در تاسیسات به حساب می‌آید. با استفاده از این انبر ها هنگام کار می توان لوله هایی با قطر بزرگ را محکم نگه داشت.آشنایی کامل با انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

  • انبر قفلی همه کاره

ساختار ظاهری این ابزار با دیگر انبر قفلی‌ها متفاوت است. این محصول همه کاره فک هایی مشابه به انبردست دارد، در کناره های خود نیز دارای دو بخش می باشد که یکی از آن ها را می توان به جای چکش و ضربه زدن استفاده کرد و طرف دیگر آن نیز برای کشیدن میخ مورد استفاده قرار می گیرد.

  • انبر قفلی زنجیری

از انواع انبرها این انبر زنجیری جز متفاوت ترین ها می‌باشد. ساختار این انبر به این شکل است که دهانه آن از یک زنجیر تشکیل شده است که برای بسته شدن دور هر چیزی استفاده می شود تا بتوان به راحتی عملیات باز و بسته شدن را انجام داد. با توجه به طراحی ظاهری این نوع انبر قفلی، از آن می توان حتی در باز و بسته‌کردن اشیاء نا متعارف نیز استفاده کرد.

انبر قفلی و کاربرد آن در صنایع

  • انبر قفلی دماغه طوطی

انبر دماغه طوطی به دلیل شباهت آن به صورت طوطی این نام را گرفته‌است که نسبت به انبر های دیگر ظاهری متفاوت دارد. از این انبر برای باز و بسته‌کردن مهره های شش گوش استفاده می شود. از دیگر کاربرد های آن می توان به  منظور استفاده برای اشکال نا متعارف اشاره کرد.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو