نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی

نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی

امروزه از دستگاه ها و ابزار های مختلفی در انجام کار جهت آسانی و تسریع آن استفاده می‌شود. از اساسی ترین دستگاه ها می‌توان به شینه اشاره کرد. این دستگاه برای هدایت جریان الکتریکی به قطعات مختلف داخل تابلو مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مکعب مستطیل ساخته شده از مس یا آلومینیوم را شینه می‌گویند. این دستگاه در ساخت تابلو های برق کاربرد بسیاری دارد. برای درک بهتر این مطلب و آشنایی کامل با نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی، بهتر است ادامه ی این مطلب را بخوانید. کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماید.

شینه چیست؟

قطعه ای به نام شینه که مصارف زیادی در صنعت برق دارد یک مکعب مستطیلی از جنس آلومینیم و مس می‌باشد. شینه دارای طول های متفاوتی است. به طور معمول در تابلوهای برق برای هدایت جریان برق از این قطعه استفاده می‌شود. در تابلوهایی که جریان آن‌ها بالاتر از 125 آمپر است، به‌جای کابل‌کشی، شینه کشی انجام می‌شود. از آنجایی که در این تابلوها سطح جریان بالا بوده نمی‌توان از کابل‌کشی استفاده کرد. برای مثال شما در یک فاصله کم نمی‌توانید یک کابل ضخیم را خم کنید، چراکه یک کابل انعطاف‌پذیری ندارد.

نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی

  خم کردن شینه مسی

شینه های در اغلب تابلو برق ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال برای استفاده آن در تابلو باید مهارت وشناخت لازم جهت خم کردن در جهات مختلف را داشته باشید. البته این کار را می توان توسط دستگاه فلزکاری شینه انجام داد. می توان خم شینه را در انواع زیر برشمرد:
  • خم در ضخامت:

برای ایجاد ارتباط بین قطعاتی که کنار یکدیگر هستند از این خم استفاده می کنیم. این نکته را در نظر داشته باشید که شعاع این خم متناسب با فاصله بین ترمینال هایی که باید به هم متصل گردند، تعیین می‌شود. این خم می تواند بیضوی یا دایره ای باشد و بودن گرم کردن شینه نمی توان این خم را به درستی انجام داد. این خم تنها خمی است که به صورت کاملا مدور انجام می گردد و اصلا امکان انجام آن رو یک خط وجود ندارد. که در این صورت شینه در امتداد خط عرضی پاره خواهد شد.
نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی
  • خم در عرض:

جهت تغییر در مسیر شینه از این نوع خم استفاده می‌شود. زاویه این خم اغلب 90 درجه است اما الزامی به این زاویه نیست و اگر لازم باشد می توان زاویه دلخواه را برای خم انتخاب کرد.
  • خم پل ها:

زمانی که نیاز باشد بین دو قطعه غیر تراز ارتباط الکتریکی ایجاد کنیم از خم پل استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال دو قطعه را فرض کنید که زیر هم قرار دارند ولی عمق قرارگیری آن ها در تابلو متفاوت است. شینه ارتباطی این دو قطعه دارای دو خم معکوس است تا جهت شینه در ابتدا و انتها تغییر نیابد و در عین حال مکان شینه عمیق تر گردد و یا برعکس.
  • خم چرخشی:

تاب و یا پیچش نام دیگر خم چرخشی به حساب می‌آید. زمانی این خم مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز باشد جهت سطح شینه را در امتداد حرکت شینه تغییر دهیم. نکته: در کلیه خم های بالا حداکثر زاویه مجاز خم 90درجه می باشد و اگر به زاویه بزرگ تری نیاز داشته باشیم باید از دو خم پی در پی استفاده کنیم. در خم چرخشی هیچگاه زاویه خم از 90 درجه بیشتر نخواهد شد. خم در ضخامت نیز از این قاعده مستثنی است زیرا در آن خط خم وجود ندارد و خم به صورت کروی یا بیضوی است.
نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی

طریقه اتصال و توانایی خمکاری شینه های مسی

  پیچ نمودن و اتصال شینه های مسی به هم

با استفاده از پیچ و مهره ها می توان اتصالات شینه را انجام داد. در انجام این اتصال ها رعایت موارد زیر الزامی است:
هم خوانی پیچ و مهره و شینه:

توصیه می‌شود که پیچ مورد استفاده از جنس شینه باشد. زیرا با این کار می‌توان جای خالی سوراخ شده را با یک هادی خوب پرکند و هم در کم کردن مقاومت شینه و هدایت الکتریک سهیم باشد. البته اگر پیچ و مهره همجنس نتواند فشار مکانیکی مورد انتظار در جهت برقراری یک اتصال الکتریکی خوب را، برآورده کند ناچار به استفاده از پیچ و مهره آهنی هستیم.

  • دو سوراخه کردن اتصالات بلند:

اگر احساس می‌کنید طول شینه بلند است و احتمال بسیار زیاد خمش سر اتصال ایجاد می‌شود، در بالاترین و پایین ترین شینه دو سوراخ و دو پیچ استفاده کنید.

  • عدم باریک کردن شینه:

ناگفته نماند که به هیچ وجه اجازه بریدن لبه شینه برای بستن آن به یک قطعه را نداریم. حتی اگر عرض شینه بزرگتر از ترمینال قطعه باشد. در این شرایط می توانیم از شینه با عرض کمتر و از کابل استفاده کنیم.

  • استفاده از روغن مخصوص:

جهت ایجاد اتصال الکتریکی خوب با عملکرد بالا می‌توانیم سطح دو شینه را با روغن مخصوصی آغشته کنیم. در نظر داشته باشید که این روغن هیچ گونه تأثیر مخربی در زمینه اتصال الکتریکی ندارد.

نکات اساسی در انتخاب میز شینه مناسب و کاربردی

نحوه عملکرد میز هیدرولیک

برای استفاده از شینه ما نیاز به امکاناتی مانند میز شینه داریم، تا بتوانیم به راحتی فرایند خم کاری را انجام دهیم. میز شینه ها انواع مختلفی دارند که در این میان میز هیدرولیکی بیشترین کاربرد را دارد. این میز با انتقال قدرت به بازوهای ضربدری دستگاه، باعث باز شدن بازوهای قیچی شکل می‌شود و دستگاه به بالا حرکت می کند. در هنگام پایین آمدن با جمع شدن بازوی دستگاه میز هیدرولیک به پایین می آید و تمام قسمت ها دستگاه در داخل فضای میز هیدرولیک جمع می شود.

قدرت میز هیدرولیک

ناگفته نماند که هیچگونه محدودیتی نسبت به ظرفیت دستگاه در میز شینه های هیدرولیکی وجود ندارد. قابلیت این را دارد که با افزایش قدرت و تعداد جک های دستگاه و انتخاب یک موتور پمپ مناسب، هر وزنی را به راحتی بلند کند. این مهمترین برتری میز هیدرولیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو