شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

در عصر جدید یکی از مهم ترین راه‌های انتقال امواج، نیرو، برق هر مجموعه ی صنعتی یا غیر صنعتی، کابل است. امروزه در زندگی تمامی انسان ها کابل ها نقش بسزایی دارند. در آینده شاهد فناوری بزرگی برای جایگزینی انتقال این موارد بجای کابل باشیم. ولی تا کنون این محصول بی رقیب مانده است. حال برای کابل کشی نیازی به تجهیزاتی داریم. در اصل کابل کشی با استفاده از این لوازم سرعت بیشتری بخشیده می‌شود. یکی از کاربردی ترین این ابزار ها، بست چنگالی عایق دار است که جهت پایدار نگه داشتن انواع کابل در ساختمان استفاده می‌شود. برای شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق، کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می نماید.

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

بست چنگالی عایق دار چیست؟

امروزه برای داشتن کابل کشی پایدار در سطوح سقف و دیوار از بست چنگالی عایق دار استفاده می‌شود. با توجه به ساختار منحصر به فردی که بست چنگالی دارد مسیریابی و هدایت کابل های برق در ارتفاعات ساختمان و یا هر سازه‌ی دیگری میسر خواهد بود. این نوع از بست های چنگالی به واسطه داشتن یک غشای پلیمری در انتهای پیچ نگهدارنده از آسیب و صدمه به کابل های برق جلوگیری می کنند. این بست ها به دو گونه بست چنگالی معمولی و عایق دار طبقه بندی می شوند که هر کدام از آن‌ها برای اهداف خاصی استفاده می گردد. جهت خرید و دریافت لیست قیمت این محصول مهم و پر کاربرد با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

کاربردهای عمومی بست عایق دار

در بسیاری از محیط های صنعتی هنگام برق کشی، بست عایق دار الزامی است. برقکار باید بتواند شبکه‌های کابل‌کشی را در مسیر های تعیین شده با بالاترین سطح امنیت هدایت کند و توجه داشته باشد که از این طریق آسیبی به کابل های برق وارد نشود. مهم‌ترین موضوع حفظ نظم در فرایند کابل کشی است. کابل های برق نباید به صورت پراکنده در یک مسیر باشند. به همین دلیل لازم است از قطعات و لوازمی استفاده کنیم که این نظم را در شبکه فراهم کند.

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

مقایسه بست عایق دار با نمونه‌های ساده

بست چنگالی عایق دار، دارای یک عایق پلیمری polymer می‌باشد. اما شباهت های ساختاری بین بست های ساده و عایق دار وجود دارد. به طور اصولی جنس و متریال ساخت که برای تولید بست چنگالی ساده استفاده می‌شود با نمونه‌های عایق دار یکی است. یعنی برای ساخت هر دو از یک ورق گالوانیزه فولادی استفاده می‌شود. در هر دوی این بست‌ها یک اهرم متحرک و پیچ مانندی وجود دارد که مستقیماً به یک قطعه منحنی شکل متصل است. از یک نوع طراحی مهندسی بهره می‌برند و روند استفاده از آن ها نیز یکسان است. در مجموع تفاوت اصلی این دو قطعه اتصال دهنده همان عایقی است که برای یک نمونه از آن ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت بست چنگالی

مهمترین و اساسی ترین متریالی که در تهیه و تولید این بست ها استفاده می‌شود، ورق فولادی گالوانیزه Galvanized می‌باشد. این ورق‌ها بسیار مقاوم و مستحکم دارای ضخامت پایینی هستند و از یک آلیاژ آهن پرکربن ساخته شده‌اند. در نتیجه یک وزن مناسب و کنترل شده‌ای دارند. از دیگر مزایای آن می‌توان به افزایش طول عمر بست عایق دار اشاره کرد. به این صورت که این قطعات هم دارای مقاومت مکانیکی و هم مقاومت شیمیایی هستند. لذا در اثر اعمال نیروی وزن نه دچار تخریب ساختاری می‌شوند و نه در اثر زنگ زدگی از بین می‌روند.

مشخصات ساختاری بست چنگالی عایق دار

این بست چنگالی‌ها از آلیاژهای استیل ساخته و تولید می‌شوند. این جنس مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد. به آسانی دچار شکستگی، انحراف در بدنه و تغییر ساختار نمی شود. برای آنکه این بست های چنگالی مقاومت خوبی در برابر رطوبت و در محیط های پر تنش صنعتی داشته باشند به طور معمول این قطعات را در یک فرآیند جداگانه با عنوان گالوانیزاسیون پوشش دهی می کنند. در این فرآیند قطعات به صورت عمقی در داخل محلول مذاب زینک قرار می گیرد. با این کار فلزات و آلیاژهای مختلف که برای طراحی و ساخت قطعات اتصال دهنده در پروژه های کابل کشی استفاده می شوند هیچگاه دچار تغییر رنگ، اکسیداسیون Oxidation و تخریب های شیمیایی نمی شوند.

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

این بست ها در چه سایزهایی عرضه می‌شوند؟

بست عایق دار، دارای پیچ متحرکی است که این قابلیت را دارد محدوده سایز مشخصی از کابل ها و لوله های برق را پشتیبانی کند. بنابراین جدول سایزبندی این بست، یک اندازه مشخصی را در بر می‌گیرد. به این محدوده سایز قطر کارگیر می گویند. همان طور که می دانید لوله ها و کابل های برق از لحاظ قطر تغییر پذیر هستند. از همین رو اتصال کابل ها و لوله های قطور در سازه نیاز به بست هایی با سایز مناسب است. این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توانید از بست های کوچ استفاده کنید و کابل ها تحت فشار قرار دهید، زیرا باعث آسیب دیدن غشای خارجی آن می‌شود.

شناخت کامل بست چنگالی عایق دار و کاربرد آن در صنعت برق

قیمت بست ها

این بست ها در داخل کشور تولیدات گسترده ای دارند، بنابراین از نظر قیمت دارای شرایط رقابتی می‌باشند. به همین دلیل این قطعات با یک قیمت خرید مقرون به صرفه به مشتریان عرضه می شوند. آنچه که باعث نوسان قیمت نهایی بست عایق دار می شود مرتبط با تغییرات سایز آن ها است. به طور معمول بست های چنگالی با سایز بزرگتر دارای قیمت بیشتری می‌باشد.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو