فازمتر Neon screwdriver خوب و با کیفیت را چگونه بشناسیم؟

فازمتر Neon screwdriver خوب و با کیفیت را چگونه بشناسیم؟
در طول روز، آدم های زیادی در صنعت برق مشغول به فعالیت هستند، که می‌توان گفت با خطرات احتمالی در محیط کار مواجه می‌شوند. بنابراین باید از وسایل ایمنی هنگام کار استفاده شود تا از بروز آسیب و خطرهایی در هنگام کار با وسایل برقی جلوگیری شود. فازمتر یکی از ابزار‌های قدیمی، مهم و پرکاربرد در صنعت برقی و سیم کشی می‌باشد. فازمتر Neon screwdriver خوب و با کیفیت را چگونه بشناسیم؟ برای درک بهتر این مطلب و لزوم استفاده از آن در صنعت برق، بهتر است ادامه ی این مطلب را بخوانید. کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه ی این مطلب دعوت می نماید.

تعریف فازمتر Neon screwdriver 

فازمتر یا نام دیگر آن فازنما ابزاری است شباهت بسیاری به پیچ گوشتی ها دارد؛ اما همان‌طور که از اسمش پیدا است، برای تشخیص ولتاژ الکتریکی و همین‌طور تشخیص سیم فاز و نول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فازمتر چراغ‌دار

یکی از قدیمی ترین انواع فازمتر؛ ابزاری که در هر جعبه ابزاری می‌توان آن را پیدا کرد، فازمتر چراغ دار است. مدل‌های چراغ‌دار همان مدل‌های معمولی هستند که از گذشته تا کنون استفاده می‌شده‌اند. ساختمان و بدنه فازمترهای چراغ‌دار بدین شکل است که از یک میله (سر پیچ گوشتی)، یک چراغ کوچک و یک مقاومت تشکیل شده است. در واقع این نوع فازمترها یک مدار باز هستند که برای تکمیل و بسته شدن مدار، به یک رسانا (بدن شما) نیاز دارند که جریان را به زمین متصل کند.
برای تشخیص برق، شما سر فازمتر را به پریز متصل می‌کنید و دستتان را باید در قسمت فلزی ته آن قرار دهید. اگر سر فازمتر را به سیم فاز متصل کنیم، اختلاف پتانسیلی ایجاد می‌شود که منجر به روشن شدن چراغ می‌شود. اما اگر سیم مورد نظر نول باشد، اختلاف پتانسیلی ایجاد نمی‌شود، در نتیجه جریانی هم برقرار نشده و لامپ خاموش می‌ماند.
فازمتر Neon screwdriver خوب و با کیفیت را چگونه بشناسیم؟
  • فازمتر مولتی کالر Multicolor

امروزه در صنایع ابزارسازی شاهد پیشرفت قابل توجه و تغییر و تحول زیادی هستیم. بنابراین فازمتر ها نیز دچار تغییر و تحول شدند. چراغ فازمتر های جدید و پیشرفته از نوع لامپ نئون Neon با شدت نور بالا است و در طول روز و سطوح روشنایی متفاوت هم به راحتی قابل تشخیص است.لامپ این فازمترها، قابل تعویض می‌باشد.
  • فازمتر الکترونیکی (فازمتر دیجیتال)

فازمترهای دیجیتالی تفاوت بسیاری با دیگر مدل‌های این ابزار دارند. این ابزار قابلیت نشان دادن میزان ولتاژ Voltage و اندوکتانس Inductance را بر روی صفحه نمایش کوچکی دارا می‌باشد.
  • فازمتر القائی (حرفه‌ای)

این ابزار یکی از انواع دیجیتال و حرفه‌ای هستند که به جز تشخیص فاز و نول، قابلیت اندازه‌گیری و تست ولتاژ AC و DC را هم دارند. با استفاده از این فازمتر می‌توانید میزان مقاومت الکتریکی و فرکانس Frequency
سیم یا قطعه‌ای که قصد تست آن را دارید هم مطلع شوید.
فازمتر Neon screwdriver خوب و با کیفیت را چگونه بشناسیم؟

اجزای فازمتر

حال که با فازمتر و انواع آن آشنا شدید، لازم است قسمت های تشکیل دهنده این ابزار و چگونگی تشخیص جریان الکتریکی را نیز بشناسید. این ابزار لبه ای مانند یک پیچ گوشتی دارد که در باز و بسته کردن پیچ به کاربر کمک می‌کند. عایق و محفظه ای در بالای لبه قرار گرفته است. درون این محفظه یک لامپ کوچک، گیره و فنر و در انتهای آن یک پیچ گرفته است.
جهت تشخیص سیم فاز از فول، ابتدا باید فازمتر را به پریز برق و یا یک سر سیم وصل کنید. سپس با وارد کردن فشار انگشت به قسمت پیچ انتهای فازمتر ممکن است لامپ روشن شود؛ در این صورت فاز است. بدیهی است که در صورت روشن نشدن لامپ، سیم نول است.

شناخت فازمتر خوب (با کیفیت)

اگر شغل و تخصص حرفه ای شما برق باشد، تفاوت چندانی ندارد که از چه نوع فازمتری استفاده می‌کنید. مقیاس شما از خوب بودن یا نبودن فازمتر چیست؟ اگر نیاز شما به ابزاری فقط برای تشخیص میزان جریان و ولتاژ است، می‌توان از مدل‌های دیجیتال به عنوان یک ابزار خوب و مناسب یاد کرد. اگر می‌خواهید علاوه بر میزان جریان و ولتاژ از فرکانس و مقاومت سیم یا قطعه مورد نظر هم مطلع شوید، مدل القایی بهترین گزینه برای شما می‌باشد. اما اگر نیاز شما از این ابزار فقط تشخیص راحت‌تر و بهتر روشن شدن یا نشدن چراغ فازمتر است مدل معمولی و رایج، ابزاری خوب و باکیفیت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو