بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزار ها و تجهیزات گوناگونی تولید شده اند تا کار را بتوان با سرعت بیشتر و راحت تر پیش برد. برخی از این تجهیزات در تمامی صنایع بخصوص صنعت برق کاربرد بسیاری دارند، از جمله این تجهیزات می‌توان به کلمپ ها اشاره کرد. کلمپ یا همان گیره، ابزاری برای فیکس کردن قطعات در محل مورد نظر و همچنین اتصال دو یا چند قطعه به یکدیگر است. برای بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت و درک بهتر این مطلب، کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می نماید.

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

بررسی تخصصی و شناخت انواع کلمپ و بست

این ابزار و تجهیزات برای نگه داشتن گریتینگ (از جمله کاربردهای گریتینگ می توان به استفاده در سقف کاذب و پوشش کف اشاره نمود) هنگام نصب، متناسب با محل و شرایط محیطی استفاده می شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که بهتر است از بست استفاده کنیم تا در مواقع نیاز از محل نصب آن جدا شود. 

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

کلمپ اِرت چیست؟ 

ابزاری پر مصرف و کاربردی برای نگهداری انواع اتصالات الکتریکی می‌باشد. هر Clamp بسته به نوع و ویژگی های خود ساختار های تشکیل دهنده مختلفی دارد. کلمپ، سیم ها و میله های سیستم اِرتینگ و تسمه مسی را در جای مناسب و با فشار معین ثابت نگه می‌دارد. عملکرد عادی Clamp منجر به حفظ متناوب جریان های اهمی در سیستم ارتینگ می شود.

جنس و متریال ساخت بست کلمپ

کلمپ ها متناسب با میزان فشار اعمال شده و نوع کاربردشان متفاوت هستند، اما به طور عموم از برنج و مس ساخته می شوند. سه نکته در تایید کلمپ ارت تاثیر دارد که به آن اشاره می کنیم.

  • طراحی دقیق Clamp (کلمپ اگر نتواند سیم یا میله را در جای مناسب نگه دارد اجرای سیستم اِرت با مشکل مواجه خواهد شد.)
  • کیفیت مواد مصرفی در تولید (عدم سختی و انسجام مولکولی مناسب بر هدایت الکتریکی تاثیر می گذارد)
  • روش تولید استاندارد (در طول تولید کلمپ، باید فشار لازم را برای دستیابی به سختی و قوام Clamp به قالب آن اعمال شود.)

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

انواع کلمپ و اتصالات ارت

  • Clamp اِرت پرسی (سی کلمپ)

از دیگر ابزارهای اتصال، می‌توان به اتصالات سی کلمپ اشاره کرد. سیم هایی با سطوح مقطع و اندازه های مختلف را با کمک این محصول می توان به یکدیگر وصل نمود. در اجرای سیستم اِرتینگ، سی کلمپ همیشه بهترین انتخاب برای اتصال دو سیم بوده است. در نظر داشته باشید که این Clamp، به عنوان یک Clamp استاندارد در لیست تامین کنندگان صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شناخته می شود.

  • Clamp اتصال سیم به دیوار و سازه

برای اتصال سیم ها به دیوارها یا سازه ها، بهترین گزینه این Clamp می‌باشد. Clamp اتصال سیم به دیوار و سازه یک تکه است. این کلمپ فقط از یک پیچ برای اتصال یکپارچه سیم ها به دیوار استفاده می کند. سیم ها یا هادی ها در شیارهای این Clamp با فشار نگه داشته و با استفاده از پیچ به دیوار یا سازه متصل می شوند.

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

  • بست مسی سیم به صفحه

جهت اتصال بین تسمه و سیم و کابل ها و حتی بخش های مختلف سازه از این Clamp استفاده می کنیم.

  • Clamp اتصال / اتشعاب دو سیم هم مقطع

در نظر داشته باشید که Clamp اتصال دو سیم (کانکتور Connector) با سطح مقطع یکسان برای تولید جریان الکتریکی بین دو سیم با سطح مقطع یکسان که با یکدیگر موازی هستند، استفاده می شود.

  • Clamp یو اتصال سیم به میله اِرت

برای ایجاد اتصال سیم به آرماتور و یا میله اِرت از کلمپ یو استفاده می شود. اتصال سیم و تسمه به میله یکی از وظایف اصلی Clamp یو، Clamp سیم به میله است. 

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

  • Clamp ۴ راه اتصال سیم و تسمه

این کلمپ دارای قابلیت ایجاد یک اتصال چهار طرفه بین سیم و تسمه را دارا می‌باشد. این Clamp در برابر رطوبت، گرما و فشار بسیار مقاوم است.

  • کلمپ دو پیچ و تک پیچ سیم به استراکچر Structure

جهت اتصال بین یک یا دو سیم موازی در همان قسمت نیز می‌توان از این کلمپ استفاده کرد. ماده مورد استفاده برای تولید Clamp اِرت سیم به استراکچر خلوص مشخصی از مس است.

  • Clamp انگشتی اتصال سیم به میله اِرت

از دیگر تجهیزات مناسب و کاربردی جهت همبندی سیستم اِرتینگ، این محصول می‌باشد. در نظر داشته باشید که با استفاده از این کلمپ میله ها و سیم ها یا تسمه ها بدون هیچ واسطه ای به طور مستقیم به یکدیگر متصل می شوند. از این Clamp به عنوان Clamp با عمر کوتاه شناخته شده است، اگرچه مواد استفاده شده در تعیین طول عمر این Clamp موثر هستند.

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

  • کلمپ اتصال سیم به سازه فلزی

این Clamp دارای قابلیتی است که می‌تواند قیمت ها مختلف سیم را به محل مورد نظر و یا سازه متصل سازد. بیشتر کاربردش اتصال سیم ها به آرمیچر می‌باشد. در زمان های خاصی جهت اطمینان از اتصال سیم به صفحه مسی نیز استفاده می شود. کلمپ استوانه جوشی / همبندی (اِرت بوس) با کمک این کلمپ سازه های فلزی (مانند مخازن، پست ها، بدنه ها و …) را به سیستم اتصال به ارت وصل کنید. پس از اینکه سیلندر جوش به سازه مورد نظر جوش داده شد، هادی زمین (سیم یا کابل ارت) به پیچ روی سیلندر متصل می شود.

  • Clamp اتصال سیم به دیوار دو تیکه

این Clamp مناسب و کاربردی جهت پیوند هادی های الکتریکی (سیم یا تسمه) به دیوار می‌باشد. اتصال جداگانه و جفت سیم ها و تسمه ها به دیوار و اتصال همزمان آن ها به دیوار از ویژگی های عالی این کلمپ به شمار می‌آید.

بررسی تخصصی انواع کلمپ و کاربرد آن در صنعت

کاربرد کلمپ در صنعت

کلمپ هایی که به واسطه دستگاه پانچ دستی و تسمه‌های فولادی تهیه و تولید می‌شوند، در مجموع کلمپ دست ساز فولادی یا Clamp فلزی قرار می‌گیرند. این نکته را در نظر داشته باشید که این مدل Clamp توسط خطوط تولید نیمه اتوماتیک و اتوماتیک عرضه می شود. کلمپ اغلب برای پوشش جنبه های مختلف کانال مورد استفاده قرار می گیرد. درپوش کانال‌های هدایت آب به عنوان عرشه پل و پله های فرار کفپوش مناطق مختلف در ساخت و ساز و صنعت گریتینگ‌های فلزی کاربرد بالاتری نسبت به گریتینگ فایبرگلاس دارد، گریتینگ فایبرگلاس انواع مختلفی دارد مانند: گریتینگ فلزی گالوانیزه گرم، فولاد گالوانیزه سرد، چدن و استیل.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو