آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن
آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

هرکدام از کابل ها و سیم ها دارای ساختار متفاوتی می‌باشند سیم یعنی برای آن‌ها هادی، روکش، شیلد و… با توجه به نوع آن استفاده می‌شود. در سیم‌ و کابل‌ها جریان الکتریکی وجود دارد که از طریق سیم و کابل‌ها به بخش‌های مختلفی همچون بیمارستان‌ها، ساختمان‌ها، مدارس‌، ادارات و… انتقال می‌دهد. ناگفته نماند که اگر برای سیم‌ها و کابل‌ها روکش یا عایقی در نظر گرفته نشود خطرات زیادی از برق گرفتگی نشات می‌گیرد و حتی انرژی الکتریکی به هدر خواهد رفت. بنابراین وجود روکش عایق برای سیم و کابل‌ها یک بخش اساسی و مهم می باشد.

توجه کنید که هادی در نظر گرفته شده برای سیم‌ و کابل‌ها فلزی می‌باشد و بیشترین نوع فلز که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود مس است.

ناگفته نماند که یک هادی جریان الکتریکی با روکش عایق را به طور معمول سیم عایق‌دار یا سیم روکش‌دار می‌نامند. هنگامی که چند هادی عایق بندی شده را درون یک غلاف مشترک جایگذاری کنند یک مجموعه به وجود می‌آید که به آن کابل می‌گویند. توجه کنید که روکش یا عایق برای سیم و کابل‌ها از جنس پلاستیک است چرا که پلاستیک عایق است و هزینه کمی دارد و بسیار در دسترس می‌باشد. از آن جایی که پلیمرها مقاومت بسیار خوبی در برابر جریان الکتریسیته دارند برای روکش‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند که در حالت کلی پلیمرها در دو دسته اصلی ترموست‌ها Thermoset و ترموپلاستیک‌ها thermoplastic قرار می‌گیرند.

آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

  • روکش نسوز سیلیکونی

از روکش های پر مخاطب برای سیم و کابل ها، روکش سیلیکونی است. به طور کلی این مدل روکش‌ها تا حدودی به روکش‌های PTFE شباهت دارند. زیرا می‌توان آن‌ها را در دمای محیط بالا مورد استفاده قرار داد اما در نظر داشته باشید که به اندازه روکش‌های PTFE نمی‌توانند دمای بالا را تحمل کنند. بنابراین روکش های نسوز سیلیکونی در دمای کمتر از عملکرد بسیار خوبی برخوردار می‌باشند، و نسبت به حرارت الا مقاومت بالایی دارد. این کابل ها اغلب در کارخانه‌های ذوب فولاد و ریخته گری و شیشه  استفاده می‌شوند.

  • روکش نسوز چسبدار

از دیگر روکش هایی که می‌توان استفاده کرد، روکش نسوز چسبدار است. این روکش برای حفاظت از انواع سیم و کابل‌ها، بسیاری از لوله‌های برق و آبی، شیلنگ‌های هیدرولیک که در معرض دمای شدید قرار دارند و… استفاده می‌شود. از جمله ویژگی ‌های این روکش می‌توان به مقاومت در برابر شعله، سایش، ذوب شده اشاره کرد و در عین حال انعطاف پذیری بسیار عالی دارند.

آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

  • شیرینگ حرارتی

شیرینگ حرارتی، یکی دیگر از روکش‌های حرارتی می‌باشد. این روکش نیز از جنس پلاستیک ساخته شده است. ناگفته نماند که متریال مورد استفاده در این روکش هنگام قرارگیری در معرض حرارت زیاد به جای این که بسوزد جمع می‌شود. توجه کنید اگر یک قطعه همچون شینه را داخل آن کنیم و سپس به آن حرارت دهیم، شیرینگ به شینه می‌چسبد. از خاصیت دیگری که برخوردار است این است که می‌توان از آن به عنوان یک عایق الکتریکی روی کابل‌شو، شینه، سیم و… قرار داده شود و آن‌ها را در برابر برق گرفتگی محافظت کند. 

  • روکش حصیری

روکش هایی که ضد سایش هستند و به طور معمول از پلی استر Polyester ساخته می‌شود، روکش حصیری می‌نامند. این روکش کاربردهایی از جمله محافظت کردن انواع کابل‌ها و لوله‌ها در برابر ضربه و حتی سایش را دارد. برخی از مکان هایی که از این روکش استفاده می‌شود در اداره‌ها، مصارف برقی، مصارف کوچک خانگی، زیر دریایی، سیم‌های صنعتی، اتومبیل‌ها و… می‌باشد. قابلیت انبساط و نوع بافت این روکش حصیری به‌صورتی است که امکان نصب آسان و سریع آن برای اتصالات بزرگ و مسیرهای طولانی فراهم می‌کند. 

آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

  • نوار فرم

هنگام کابل کشی برای جمع شدن سیم و کابل ها از محصولی به نام نوار فرم استفاده می‌شود. به طور معمول بیشترین کاربرد نوار فرم در پشت کامپیوتر است. در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شود اما در صورت نیار مشتری آن را در رنگ‌های مختلفی تولید می‌کنند.

  • روکش pvc

از رایج ترین و پر مصرف ترین روکش ها، روکش پی وی سی یا پلی وینیل کلراید Polyvinyl chloride می‌باشد.این روکش به طور معمول هزینه کمی نسبت به سایر روکش ها دارد. این محصول را خیلی راحت می‌سازند و در اغلب کابل‌ها از آن استفاده می‌کنند. توجه کنید که روکش پی وی سی در تماس شدید با نور خورشید از بین می‌رود و عمر و ماندگاری آن کوتاه است و این نوع روکش در خمش‌ها عملکرد خوبی ندارد. در حالت کلی از جمله با ارزش‌ترین و پرکاربردترین نوع روکش‌ها در صنعت پتروشیمی خواهد بود.

آشنایی کامل با روکش سیم برق و ویژگی های آن

  • روکش ضد حرارت و برودت

برای عایق کردن کابل ها می‌توانید در فروشگاه های معتبر این روکش را تهیه کنید. کاربرد این نوع روکش با توجه به مواد اولیه‌ای که در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود متفاوت است، و با استفاده از آن می‌توان در مکان‌های مختلف با شرایط مختلف آن را مورد استفاده قرار داد. در مکان‌هایی که حرارت بالایی وجود دارد با اطمینان خاطر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو