بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق

بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق

از مهم ترین ابزارهای کاربردی در صنعت برق و مصارف شخصی و خانگی می توان به سیم لخت کن اشاره کرد. این محصول پرکاربرد و مهم مصارف و کارکردهای متفاوتی دارد که به شکل ها و ساختارهای گوناگونی تولید می شود. از این ابزار برای حذف روکش و عایق سیم ها استفاده می کنند. برای خرید این محصول کاربردی نیاز به اطلاعاتی دارید تا بتوانید سیم لخت کن مناسب با نیازتان را تهیه کنید. در این مقاله به بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق می‌پردازیم. برای درک بهتر، کالای برق اشرفی شما را به مطالعه‌ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می‌نماید. 

سیم لخت کن چیست؟

در سیستم برقکاری ابزار ها و تجهیزاتی استفاده می‌شود که هم سرعت کار را بالا می‌برد و هم ایمنی برق کار را فراهم می‌کند. یکی از این ابزار های اساسی در برقکاری، سیم لخت کن ها هستند. این ابزار برای برداشتن روکش و عایقی سیم ها استفاده می شود. سیم لخت کن دارای سه نوع اصلی است: سیم لخت کن های ساده (دستی)، سیم لخت کن های حرارتی و سیم لخت کن های اتوماتیک. در ادامه این مطلب به معرفی کامل این محصول می‌پردازیم.

بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق

مزیت استفاده از ابزار سیم لخت کن:

  • صرفه جویی در زمان و نیروی کار.
  • حفاظت از محیط زیست و افراد.
  • عملکرد آسان و دقیق
  • جدا کردن عایق از هسته فلزی به طور کامل

ویژگی‌های مهم در انتخاب سیم لخت کن

  • شیارهای برش

این ابزار مهم و کاربردی، باید شیارهای مختلف برش را داشته باشد. برای آن که بتوان سیم های مختلف با عرض روکش هایی متفاوت را لخت کرد، نیاز است این ابزار از چندین شار برخوردار باشد. اطمینان حاصل کنید که محصولی که انتخاب می‌کنید طراحی آن به صورتی باشد که بیشترین کارایی را برای شما فراهم آورد. شیارهای سیم لخت کن‌ها باید از نظر کیفیت ومقاومت در سطح بالایی قرار داشته باشند. شیارهای بی کیفیت ممکن است در مدت زمان کمی از بین رفته یا به سرعت خراب شوند.

بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق

  • ساختار

قبل از استفاده از هر ابزاری نه تنها فقط سیم لخت کن، باید کیفیت کلی و ساختار آن را در نظر بگیرید. اغلب سیم لخت کن‌های موجود در بازار از فلزات سخت شده مانند فولاد یا تیتانیوم Titanium تشکیل شده‌اند. گزینه‌های ارزان‌تر از پلاستیک تولید می‌شود، که به دلیل فشار مداوم وارد شده به ابزار احتمال شکستن دارند. برای انتخاب بهترین مورد می‌توانید به بررسی نمونه‌های مختلف موجود در بازار بپردازید و با توجه به نوع پروژه‌ای که در دست دارید بهترین را انتخاب کنید. برای خرید این  ابزار می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید. 

سهولت استفاده

در استفاده از سیم لخت کن ها، فشار و قدرت یکسانی بکار گرفته نمی شود. اگر ابزاری با کیفیت مناسب تهیه کرده باشید باید به راحتی و بدون فشار زیاد عایق را از سیم جدا کند. در حالی که از طرف دیگر برخی از سیم‌های برقی که در بازار وجود دارند به دلیل عملکردشان زمان زیادی را برای جداسازی عایق سیم از افراد می‌گیرند.

  • گیره

هنگامی که از این ابزار صحبت به عمل می‌آید، باید دقت کنید یک گیره پایدار داشته باشد تا عملکرد بهتری داشته باشید. بهترین گزینه سیم لخت کن‌هایی هستند که دارای دسته‌های لاستیکی می‌باشند که برای شما بالاترین ثبات را فراهم کرده و از لغزش جلوگیری می‌کنند و باعث سهولت در انجام کار می‌گردند.

بررسی سیم لخت کن از اساسی ترین ابزارها در صنعت برق

شناخت سیم لخت کن‌ها و نحوه عملکرد آن ها

  • سیم لخت کن قابل تنظیم:

این محصول دارای طراحی ساده می‌باشد که تیغه آن دارای شیار است. یک پیچ متوقف کننده دارد که به کاربر اجازه می‌دهد برش را بر اساس ضخامت عایق سیم تنظیم کند. برای سهولت در انجام کار ها و عملکرد بهتر، محصولی را انتخاب کنید که بعد از هر برش دوباره باز شود.

  • سیم لخت کن درجه بندی شده:

این ابزار به دلیل سهولت در استفاده در بین عموم مردم محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. تیغه‌ها دارای سوراخ‌هایی هستند که با عایق سیم‌ها در اندازه‌های مختلف مطابقت دارند و کار را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کنند. برخی از انواع نیز می‌توانند به عنوان برش دهنده یا جمع کننده عمل کنند، بنابراین این محصول برای کارهای مختلف سیم کشی مناسب هستند. تعداد درجه بندی بر روی یک سیم لخت کن محدود است، بنابراین ممکن است لازم باشد بیش از یک دستگاه خریداری کنید.

  • سیم لخت کن جداکننده عایق و برش دهنده

ابزار ترکیبی سیم لخت کن بنابر کاربرد و کارایی که دارند ممکن است مزیت های کمتری داشته باشد. هنگام استفاده از این محصول دقت داشته باشید که فاقد شیار است، باید مراقب باشید که به هسته فلزی سیم‌ها در حین جداسازی عایق آسیب نرسانید. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که انتخاب این ابزار به حجم کاری که انجام می‌دهید بستگی دارد. قطع روزانه تعداد زیادی عایق سیم به یک ابزار با کیفیت و با دوام نیاز دارد که در مدت زمان کوتاهی شکسته نشود، زمان زیادی از شما نگیرد و یا باعث تخریب هسته فلزی سیم نشود.

  • سیم لخت کن خود تنظیم

در نظر داشته باشید این ابزار همانند اسمش به طور خودکار با ضخامت‌های مختلف عایق سیم‌ها تنظیم می‌شود. برای سهولت بیشتر در کار ها، یک سیم لخت کن خودکار تهیه کنید که دارای جمع کننده یا برش دهنده داخلی است.

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو