شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق

شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق
در طول روز، آدم های زیادی در صنعت برق مشغول به فعالیت هستند، که می‌توان گفت با خطرات احتمالی در محیط کار مواجه می‌ شوند. بنابراین باید از وسایل ایمنی هنگام کار استفاده شود تا از بروز آسیب و خطرهایی در هنگام کار با وسایل برقی جلوگیری شود. فازمتر یکی از ابزار‌های قدیمی، مهم و پرکاربرد در صنعت برقی و سیم کشی می‌ باشد که انواع مختلفی دارد که در مقالات قبل به آن ها اشاره کرده ایم. حال در این مقاله قصد داریم یکی از انواع فازمترهای پر کاربرد را برای شما شرح دهیم. برای درک بهتر این مطلب و شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق، بهتر است ادامه ی این مطلب را بخوانید. کالای برق اشرفی شما را به مطالعه ی ادامه‌ی این مطلب دعوت می نماید. 

شناخت اولیه فازمتر Neon screwdriver 

فازمتر ابزاری کاربردی در صنعت برق می‌ باشد که شباهت بسیاری به پیچ گوشی دارد، این ابزار با نام دیگری همچون فازنما در بازار شناخته می‌شود. اما این محصول همان‌طور که از اسمش پیدا است، برای تشخیص ولتاژ الکتریکی و همین‌طور تشخیص سیم فاز و نول مورد استفاده قرار می‌گیرد. فازمتر‌ها قدیمی‌ترین و پر استفاده‌ترین ابزاری هستند که ظاهری شبیه به پیچ گوشتی دارند که هم کاربرد عمومی و هم صنعتی دارد. برای تشخیص وجود یا عدم وجود ولتاژ الکتریکی و همین‌طور تشخیص سیم فاز و نول مورد استفاده قرار می‌گیرند. فازمتر ها انواع مختلفی دارند که در زیر آن ها را نام می بریم.
  • فازمتر چراغ‌دار
  • فازمتر مولتی کالر Multicolor
  • فازمتر الکترونیکی (فازمتر دیجیتال)
  • فازمتر القائی (حرفه‌ای)

شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق

اجزای فازمتر

حال که با فازمتر شدید، لازم است قسمت های تشکیل دهنده این ابزار و چگونگی تشخیص جریان الکتریکی را نیز بشناسید. این ابزار لبه ای مانند یک پیچ گوشتی دارد که در باز و بسته کردن پیچ به کاربر کمک می‌کند. عایق و محفظه ای در بالای لبه قرار گرفته است. درون این محفظه یک لامپ کوچک، گیره و فنر و در انتهای آن یک پیچ گرفته است. جهت تشخیص سیم فاز از فول، ابتدا باید فازمتر را به پریز برق و یا یک سر سیم وصل کنید. سپس با وارد کردن فشار انگشت به قسمت پیچ انتهای فازمتر ممکن است لامپ روشن شود، در این صورت فاز است. بدیهی است که در صورت روشن نشدن لامپ، سیم نول است.

فازمتر القایی چیست؟

در نظر داشته باشید که در این مقاله قصد داریم شما را با فازمتر القایی، انواع، اجزا و چند نکته درباره استفاده و خرید این نوع فازمتر آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب مفید و کاربدی با ما همراه باشید. این نوع فازمتر در بازار به اسم فازیاب، تستر یا فازمتر القایی شناخته می شود.

جریان القایی چیست؟ شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق

در دستگاه های برقی و سیم ها جریان برق وجود دارد، همین امر باعث ایجاد خاصیت القایی می شود. اگر ساده تر بخواهیم شرح دهیم پیرامون این سیم ها یا دستگاه های برقی، حاله ای از جریان برق وجود دارد. در صنایع از این خاصیت القایی برای ساخت آهن ربا های غول پیکر و کوره های الکتریکی استفاده می کنند. حال وظیفه این نوع فازمتر تشخیص این نوع حاله (جریان القایی) و نشان دادن آن است. فازمتر القایی مصارف عمومی و تخصصی دارد. برای اطلاع از لیست قیمت فازمترالقایی و دیگر فازمتر ها با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. تستر یا فازمترالقایی نیازی به اتصال به سیم یا دستگاه و حتی لخت بودن سیم برای تشخیص جریان برق یا سیم فاز ندارد، به همین دلیل این نوع فازمتر نسبت به فازمتر های تماسی از ایمنی بیشتری برخوردار است.

انواع فازمتر القایی:

این مدل فازمتر بر اساس ظاهر، کارایی، قیمت و متغیرهای دیگر به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

  1. مدرن
  2. معمولی
  3. حرفه ای

نکات مهم استفاده و خرید فازمتر:

  • توصیه می‌شود برای پریز از این فازمتر استفاده نکنید:

توصیه می شود برای بررسی جریان برق در پریز از فازمترهای معمولی و یا فازمتر القایی مدرن استفاده کنید. فازمتر القایی معمولی را نیز می توان برای پریز استفاده کرد اما باید دقت کرد که قسمت نول پریز را کم نور تر نشان می دهد. اما حدالامکان از فازمتر معمولی یا فازمتر القایی مدرن استفاده شود.

شناخت کامل فازمتر القایی و کاربرد آن در صنعت برق

  • سیم ها را از هم جدا کنید:

توجه داشته باشید زمانی که می خواهید جریان برق را در سیم و یا سیم فاز را پیدا کنید، ابتدا دو سیم را از یکدیگر دور نگه دارید. کارکرد این نوع فازمتر ها بر اساس القای جریان برق است ممکن است این القای جریان روی سیم نول نیز تاثیر بگذارد و فازمتر به اشتباه سیم نول را فاز نشان دهد و برای انسان خطر آفرین است.

  • تست محصول قبل از خرید:

قبل از خرید این محصول از از سالم بودن آن مطمئن شوید. زیرا ممکن است زمان تولید فازمتر القایی، جابه‌جایی، مونتاژ و یا دلایل دیگری این محصول اسیب ببیند و استفاده آن برای انسان خطرناک است. 

برای آگاهی از مجموعه مقالات و دیگر مطالب خواندنی و آموزشی کالای برق اشرفی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو